Voor wie

Ik werk voor organisaties bij wie klantgerichte plannen dreigen vast te lopen op ‘de communicatie’. Of dat nu intern is of extern. Intern zo met elkaar communiceren dat verandering of samenwerking een vliegwieleffect krijgt? Of ligt de focus juist op communicatie met de klant? Ik adviseer en train van MKB tot grote corporates en van (semi)overheid tot commerciële verkooporganisaties.    

Maar wat doé ik dan precies voor die opdracht­gevers? Dit bijvoorbeeld, in de afgelopen jaren:

  • Teambuilding begeleiden en interne communicatie versterken binnen het managementteam van het UWV. Het doel: elkaars talenten nog beter (her)kennen en zo de samenwerking een impuls geven.
  • Jaar durend opleidingstraject adviesvaardigheden voor een team senior, interne adviseurs van een stafafdeling op de Hogeschool Utrecht. Hun vraag: hoe vergroten we onze strategische meerwaarde voor interne klanten en creëren we impact met onze adviezen?
  • Training Strategische acquisitie en relatiebeheer bij een GGZ-instelling. Het doel: werkgevers verleiden om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen en hiervoor op een slimme manier communiceren met hun netwerk.
  • Omslag naar advieskantoor bij een MKB-accountantskantoor begeleiden. Want ja, de markt verandert en klanten verwachten een accountant die meedenkt.  Maar wat betekent dit voor je interne organisatie en communicatie? Hoe krijg je iedereen mee in die verandering? Hoe communiceer je met de klant?

 

Door wie

Ik, Saskia Kerkhof dus, maak me al sinds 2007 druk over zaken rondom communicatie en veranderen. Eerst als trainer en adviseur bij een bureau, sinds 2012 als zelfstandig adviseur met een flexibele schil professionals eromheen.

Opleiding

De basis legde ik door Toegepaste Communicatie­wetenschap te studeren aan de Universiteit Twente. Omdat ik vind dat bij echte verandering meer komt kijken dan communicatie alleen, breidde ik mijn rugzak uit met kennis over organisatie­verandering en –advies. Ik rondde hiervoor in 2012 cum laude de twee­jarige master of Science in Management Consultancy aan de RSM af.

Onderzoeker, gastdocent, columnist 

Sinds die tweede master heeft de interne communicatie (en wat daar nog beter aan kan) tussen leidinggevenden, hun teams en organisatie­adviseurs mijn speciale interesse. Daarom ben ik in 2015 gestart met een promotie­onderzoek aan de VU. Daar­naast ben ik als gast­docent verbonden aan verschil­lende hoge­scholen. Hier draag ik kennis en in­zichten over adviesvaardigheden en interne communicatie bij verandering over op studenten. Ook schrijf ik tweewekelijks een column in De Financiële Telegraaf en ben ik vaste columnist voor Accountantweek.nl.

Wie nog meer

Verandering in organisaties een inspirerend onderwerp? Vind ik wel!
Ik lees er veel over. En schrijf er zelf over. Wil je meer lezen over dit onder­werp, dan vind je hieronder wat suggesties voor inspirerend leesvoer.

Frisse bedoelingen, onfrisse resultaten

Saskia Kerkhof & Arend Ardon (2013)

Jazeker, adviseurs erkennen dat de klant ertoe doet. Dat hun vraag centraal staat bij de oplossing die ze adviseren. De praktijk blijkt weer­barstiger, zo laat dit artikel zien. Maatwerk leveren, valt nog niet mee.

Saskia Kerkhof Klanttevredenheid_Page_1

Hoe krijg ik ze zover?

Jan van Setten
(2010)

want mooie plannen maken is één ding, maar uw mede­werkers daad­werkelijk laten ‘meewerken’ is een tweede.

Gedoe op tafel

Swieringa & Jansen
(2013)

Als de interne communicatie bij dat verandertraject nog niet zo soepel loopt. En wat u daaraan kunt doen. Vooral bespreekbaar maken, is de boodschap.

Ontketen vernieuwing!

Arend Ardon
(2015)

Als u inmiddels weet dat stappenplannen niet helpen om die verandering van de grond te krijgen. Praktische tips zoekt hoe u dan gewoon, in het klein kunt beginnen. En bereid bent de vastgeroeste patronen onder de loep te nemen.